Polacy na rowery – sprawdzamy, jak wygląda rozwój infrastruktury rowerowej w Polsce
Jazda na rowerze staje się nie tylko coraz popularniejszym sposobem na spędzanie wolnego, czasu, ale też powszechnym sposobem komunikacji. Roweru używany dziś zarówno podczas weekendowych hobbystycznych wypadów, jak i do codziennego przemieszczania się do szkoły, pracy albo na zakupy. Warto więc sprawdzić, czy równie dynamicznie rozwija się w naszym kraju infrastruktura drogowa.
Rower to jeden z najbardziej przełomowych wynalazków w historii świata. Nie tylko sprawił, że ludzie stali się bardziej mobilni – nie tylko Ci najbogatsi – ale również rozkochał w sobie miliony fanów aktywnego spędzania czasu.
Rower znany jest ludzkości od około 200 lat (pierwsze prototypy powstały w 1817 roku) i mimo rozwoju technologii, popularyzacji samochodów, transportu publicznego czy elektrycznych pojazdów transportu indywidualnego (np. hulajnóg), nadal jest szalenie popularny. W Polsce od lat jest uznawany za świetny sposób do aktywnego spędzania czasu, ale także do codziennego poruszania się w miastach, szczególnie w ostatnich latach.
Rowerowa rewolucja – polskie miasta stają się coraz bardziej przyjazne dla rowerzystów
Wraz z popularnością rowerów – nasiloną w ostatnich latach przez zwiększenie świadomości na temat ekologicznego poruszania się w miastach – rozwija się także infrastruktura, w tym najważniejszy jej element, czyli drogi i pasy ruchu dla rowerów, potocznie nazywane ścieżkami rowerowymi. Tych w Polsce mamy dziś nieco ponad 20 000 kilometrów, z czego ponad 13 000 powstało w ostatniej dekadzie!
Stale pojawiające się nowe drogi rowerowe, będące dziś już dominującym standardem podczas remontów i budowania nowych dróg, dodatkowo napędzają popyt na jazdę rowerem. Sami przyznacie, pojawienie się drogi rowerowej na Waszej codziennej trasie do pracy kusi, aby przesiąść się na jednoślad. Mam tak samo!
Skutkiem działań władz samorządowych ruch rowerowy w polskich miastach rośnie. W największych polskich miastach, gdzie powstająca infrastruktura jest najbliższa utworzenia spójnego systemu tras, ruch rowerowy zbliża się powoli do 10% udziału rowerów w codziennych podróżach. Liderami w tym zakresie są obecnie: Poznań, Wrocław i Gdańsk, ale inne miasta, jak Warszawa i Kraków, depczą im po piętach.
Oczywiście, największą łączną długością tras rowerowych dysponuje, jako największe polskie miasto, Warszawa, w której zlokalizowano ich już niemal 800 kilometrów. Sporo, chociaż patrząc przez pryzmat długości dróg dla samochodów w stolicy (wynosi ona około 2800 kilometrów), trasy rowerowe stanowią dopiero około 30% tej wartości. Wracając do statystyk, w polskich miastach wojewódzkich znajdziemy już 3,5 tysiąca kilometrów dróg rowerowych, a w ostatnich latach ich długość najszybciej przyrastała w Kielcach (o 350%) i w Opolu (o 287%).
Dodatkowo, wiele polskich miast inwestuje w rozwój systemów rowerów miejskich. Warszawa, Kraków, Wrocław i Trójmiasto to tylko niektóre z miast, które oferują mieszkańcom i turystom możliwość wypożyczenia rowerów na krótkie przejażdżki po mieście. Systemy te są zazwyczaj zintegrowane z innymi formami transportu publicznego, co ułatwia przesiadki i korzystanie z rowerów w codziennych dojazdach.
Miasta to jednak nie wszystko!
Do tego dochodzą stale rozwijane rowerowe szlaki turystyczne. Liderami na tym polu są dziś Małopolska (z legendarnym Velo Dunajec z widokiem na Beskidy i Tatry) i Pomorze Zachodnie, gdzie za budowę wysokiej jakości tras regionalnych wzięli się lokalni Marszałkowie Województw. Przykłady ciekawych tras zajdziemy też w innych regionach Polski. Jest taką chociażby Green Velo – najpopularniejsza i najdłuższa trasa w Polsce, biegnąca przez wschodnią część kraju i sięgająca 2000 kilometrów!
Chociaż jakość tej trasy bywa na poszczególnych jej fragmentach różna – a miejscami budzi ona poważne zastrzeżenia – to z pewnością zapewni korzystającym wspaniałe widoki i zróżnicowane krajobrazy. Jest też dość dobrze oznakowana i wyposażona w Miejsca Obsługi Rowerzystów, które ułatwiają dłuższe wyprawy. Trasa ta prowadzi przez pięć województw: Warmińsko-Mazurskie, Podlaskie, Lubelskie, Podkarpackie i Świętokrzyskie, umożliwiając poznanie różnorodności poszczególnych regionów kraju.
Warto wspomnieć też o ponad 400 kilometrowej drodze R10, prowadzącej wzdłuż wybrzeża Bałtyku. Jest to część międzynarodowej trasy EuroVelo 10 (Trasa Hanzeatycka), która biegnie wokół Bałtyku, umożliwiając rowerzystom podziwianie morskich krajobrazów i korzystanie z nadmorskich atrakcji.
Ogromny rozwój zaliczyły również trasy MTB (Mountain Bike), i to nie tylko te przeznaczone dla fanów ekstremalnych doznań. Znajdziemy je głównie na terenach górskich i wyżynnych. Istnieją tam m.in. takie perełki jak sudeckie "Singletrack Glacensis" – największa w Europie sieć tras przeznaczonych do "familijnej" jazdy po górach – a także takie dedykowane miłośnikom adrenaliny, np. słynne beskidzkie Enduro Trails w Bielsku-Białej i w Szczyrku.
Jest ich z roku na rok coraz więcej, dosłownie w każdej części polskich gór. Mało kto wie, że pod względem oferty dla różnych typów kolarzy górskich Polska, a zwłaszcza Dolny Śląsk, jest prawdziwym liderem w skali Europy.
Jak widać, Polska rowerami stoi. Inwestycje w infrastrukturę rowerową, edukację oraz promocję ekologicznych form transportu sprawiają, że jazda na rowerze staje się coraz bardziej popularna i dostępna dla wszystkich.
Inicjatywy rowerowe
Co ważne, jazda rowerem w Polsce to nie tylko malownicze drogi i nowe miejskie ścieżki dla jednośladów, ale także liczne inicjatywy rowerowe, które mają na celu promocję tego środka transportu, a także zwiększenie świadomości i umiejętności rowerzystów. Wśród dziesiątek podmiotów można znaleźć takie, które organizują szkolenia dla najmłodszych, parady, wydarzenia sportowe, a także prowadzą konsultacje społeczne i patrzą na ręce polityków i samorządowców, w celu przyspieszenia rozwoju społeczeństwa rowerowego.
Wyróżnić trzeba chociażby Wrocławską Inicjatywę Rowerową, czyli jedną z najprężniej działających organizacji. Ich ostatnią inicjatywą jest stworzona dla mieszkańców Rowerowa Mapa Krytyczna, gdzie każdy może dodać miejsca, które wymagają uwagi samorządowców, w celu poprawy bezpieczeństwa. Ponadto WIR bardzo głośno promuje holenderskie podejście do szkolenia dzieci i młodzieży i zmiany w kursie czy egzaminie na kartę rowerową. Ma na celu profesjonalizację procesu nauki i zdobywania uprawnień, aby ten przypominał egzamin na prawo jazdy. Ma to sprawić, że dzieci będą przygotowane do bezpiecznego poruszania się po drogach publicznych.
Wrocławska Inicjatywa Rowerowa nawiązała także współpracę z marką Škoda. Wspólnie nie tylko zamierzają organizować wydarzenia rowerowe, ale przede wszystkim propagować bezpieczeństwo dzieci poruszających się rowerami. Jedną z ciekawszych inicjatyw dla młodych rowerzystów jest Rowerowa Planeta Škody, czyli gra edukacyjna w Roblox, która ma pełnić misję przekazywania zasad bezpieczeństwa ruchu drogowego, edukując poprzez zabawę i rywalizację z innymi. Więcej o akcji można znaleźć na: www.rowerowaplaneta.skoda.pl